نمایندگی در ارمنستان

اگر شما تولیدکننده یک کالا هستید و قصد دارید تا کالای خود را در خارج از مرزهای کشور خود نیز به فروش برسانید، لازم است تا داشتن یک نمایندگی در کشور مقصد را در نظر داشته باشید. نمایندگی‌های محصول در واقع صدای تجارت شما در آن کشور هستند و به طور مستقیم با بازار کالا، قوانین آن کشور، مشتریان و … در ارتباط هستند. در کشور ارمنستان نیز اگر مانند هر کشور دیگری قصد فروش محصول خود را داشته باشید، باید به بعضی نکات در خصوص داشتن ابن انحصار که به شما تعلق بگیرد توجه کنید. در این مقاله ما چند نکته کاربردی را برای کمک به شما در این زمینه با شما به اشتراک می‌گذاریم.شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

 

نمایندگی شما دقیقا قرار است چه کاری انجام دهد؟

نمایندگی محصول شما در ارمنستان قرار نیست تا صاحب محصول شما باشد، آن‌ها تنها با خدمات مربوط به مشتریان، بازاریابی و مدیریت صادرات کالا درگیر خواهند بود. نمایندگی در ارمنستان لیست سفارش محصول را به شما می‌دهد، شما آن‌ را صادر می‌کنید و سپس نمایندگی مستقیما محصولات را در بازار محصول و در میان مشتریان پخش می‌کند. با داشتن یک نمایندگی در ارمنستان شما از مزیت‌های زیر برخوردار خواهید شد:

  •  بر قیمت‌گذاری، بازاریابی و نام تجاری خود کنترل بیشتری خواهید داشت.
  • مجبور نیستید تا کمیسیون زیادی برای توزیع و فروش محصول پرداخت کنید.
  • وقتی که شما نمایندگی شخصی خود را در ارمنستان داشته باشید و از توزیع‌کنندگان کالا استفاده نکنید، تمام تمرکز بر همان محصول واحد قرار می‌گیرد و این یعنی طیف تنوع محصول کمتر است اما کنترل بر فروش آن بیشتر می‌شود.

البته باید توجه داشته باشید که داشتن نمایندگی در ارمنستان ممکن است مشکلاتی نیز برای شما به وجود آورد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  یک نمایندگی در ارمنستان در ابتدای کار به کانال‌های ارتباطی کمی متصل است و ممکن است زمان زیادی را صرف جا افتادن در بازار محصول کنید.
  • ضعف یک برند در یک کشور ئیگه نه تنها می‌تواند تمام فرصت‌های فروش شما را در یک چشم بر هم زدن نابود کند، بلکه باعث می‌شود نه تنها در ارمنستان بلکه به طور کلی در بازار خارجی محصول جلوه غیرقابل اعتمادی پیدا کنید.
  • با وجود تاسیس نمایندگی و انتخاب یک شخص برای مدیریت آن، همچنان باید خود نیز بر آن مسلط باشید و این ممکن است تمرکز شما را به عنوان کارفرما کاهش دهد.
  • مدیریت قوی در نمایندگی بسیار مهم است و انتخاب شخصی که توانایی اداره نمایندگی در ارمنستان را به طور تمام و کمال داشته باشد می‌تواند برای شما کمی چالش برانگیز باشد.

 

ثبت شرکت در ارمنستان

 

 

شرایط و ویژگی های ثبت نمایندگی در ارمنستان

کشور ارمنستان با وجود این  که از نظر مساحت جزو کشور های کوچک است اما مسئولان این کشور تمام تلاش خود را می کنند تا برای جذب سرمایه و تجارت، از تمامی سرمایه گزاران خارجی دعوت کنند تا در کشور ارمنستان نمایندگی محصولات خود را ثبت کنند. البته این کشور یکی از چند کشوری است که در تقاطع بین آسیا و اروپا قرار دارد و به جهت ثبت نمایندگی برای کشور های آسیایی بسیار مناسب می باشد.

یکی از ویژگی هایی که با ثبت نمایندگی در کشور ارمنستان می توان به دست آورد، کسب ویزای کار و همچنین شهروندی در این کشور می باشد. ثبت نمایندگی محصولات در ارمنستان در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد. در واقع ثبت نمایندگی در کشور ارمنستان بیشتر برای افرادی که با هدف فعالیت های اقتصادی برای این کار اقدام می کنند می تواند موثر واقع شود ولی افرادی که تنها به منظور مهاجرت به این کشور سعی می کنند یک نمایندگی در ارمنستان ثبت کنند زیاد نمی توانند به آینده این کار خشنود باشند.

همانطور که گفته شد، ثبت نمایندگی در ارمنستان از مزایای مختلف و زیادی همراه خواهد بود که بعضی از آن ها عبارت اند از افتتاح حساب های بین المللی و یا اخذ و به دست آوردن مجوز اقامت در این کشور، به طور کلی برای این که بخواهید در کشور ارمنستان یک نمایندگی از محصولات خود را داشته باشید، باید بر تمامی نکات پیرامون آن اشراف داشته و سپس دست به این کار بزنید. در این مقاله ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا بتوانیم بخش عمده ای از این اطلاعات و نکات را در اختیار شما قرار بدهیم.

شرایط ثبت نمایندگی در ارمنستان

در واقع هر کسی که بخواهد نمایندگی محصولات خود را در کشور ارمنستان ثبت کند، بدون توجه به این که از چه کشوری است، می تواند برای این کار اقدام کرده و سرمایه گزاری کند و به راحتی مدیریت نمایندگی محصولات خود را در ارمنستان بر عهده بگیرد. اگر شما یکی از سهام داران به حساب آورده شوید، می توانید با اقدام از طریق نهاد های حقوقی و یا افراد دیگر برای ثبت نمایندگی محصولات خود در ارمنستان اقدام کنید.

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد شرایط و محدودیت های ثبت نمایندگی و حتی ثبت شرکت در این کشور کمی تحقیق کنیم متوجه خواهیم شد که در این این کشور تقریبا هیچ گونه محدودیتی برای ثبت نمایندگی محصولات و یا حتی ثبت شرکت وجود ندارد ولی سپرده پیشنهادی باید حداقل حدود ۵۰۰۰۰درام باشد تا بتوانید برای این کار بدون هیچ مشکلی اقدام کنید. البته یک دسته از استاندارد ها هم برای ثبت نمایندگی و شرکت در این کشور وجود دارد که باید حتما آن ها را رعایت کنید.

 

 

مراحل و اقدامات موثر برای ثبت نمایندگی در کشور ارمنستان

بر اساس این عنوان که شما می خواهید یک نمایندگی محدود را در کشور ارمنستان ثبت کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که رعایت استاندارد های سامان دهی شده برای ثبت نمایندگی از جهت شما الزامی می باشد. وقتی شما برای ثبت شرکت و یا ثبت برند در کشور نامبرده اقدام می کنید در ابتدا سه نام پیشنهادی برای نهاد خود باید ارائه کنید که البته این نام ها مورد بررسی قرار می گیرند و به دنبال تایید آن ها، شما می توانید از میان اسم های تایید شده، یکی را برای نمایندگی خود تعیین کنید. وقتی نام شرکت و یا نمایندگی شما مشخص شد باید برای ثبت اطلاعات فرد سهامدار برای تاسیس نمایندگی و یا شرکت اقدام کرد. وقتی شما بخواهید برای ثبت نمایندگی محصولات و یا شرکت خود در ارمنستان اقدام کنید، باید حتما ابتدا یک حساب بانکی برای خود باز کنید.

برای افتتاح حساب بانکی در کشور ارمنستان برای نمایندگی خود باید یک سری از مدارک را نظیر کپی پاسپورت سهامداران ومدیران ، امضای شخص، متن همکاری، گواهی ثبت نمایندگی و همچنین گواهی متعهد بودن را ارائه کنید. اکنون شما با رعایت شرایط لازم و ارائه مدارک مورد نیاز می توانید برای ثبت شرکت و یا نمایندگی محصولات خود به دفتر های ثبت تجارت محلی مراجعه کرده و با توجه به حساب بانکی که برای نمایندگی و یا شرکت خود افتتاح کرده بودید، این فرایند را برای خود انجام دهید. در واقع وقتی شما توانستید تمامی مدارک را که در بالا به آن اشاره کردیم، تهیه کنید، می توانید برای ثبت نمایندگی خود در ارمنستان اقدام کنید. در واقع ثبت نمایندگی با داشتن این مدارک دیگر کار دشواری نیست و به راحتی می توانید مراحل آن را پشت سر بگذارید و نمایندگی محصولات خود را در ارمنستان به ثبت برسانید.

 

نمایندگی در کشور ارمنستان

 

توصیه های ضروری برای ثبت برند  و یا شرکت در ارمنستان

در حقیقت برای این که شرکت یا برند محصولات خود را در ارمنستان ثبت کنید، مستلزم پرداخت ۲۰ درصد از مالیات هستید که به وسیله سود نهاد های حقوقی به دست می آید. ولی این نکته را هم باید در نظر بگیرید که انجام معامله های شما در برخی از مناطق ارمنستان از دادن مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. برای این که بدانید مالیات بر ارزش افزوده چگونه و بر چه اساسی برای شما تعیین می شود، باید توجه کنید که این گونه مالیات ها به صورت ماهیانه و بر اساس فصل نامه مالیات پرداخت می شوند. میزان این مالیات هم به قانون ثبت نمایندگی و یا شرکت شما بستگی دارد و بر اساس آن تعیین می شود.

حال اگر شما این مالیات را از طریق سود سهام خود به دست آورید، بدون توجه به این که متعلق به چه کشوری هستید و یا این که چه ملیتی دارید، مسلتزم به پرداخت مالیات بر سود سهام نمی باشید. با این وجود باز هم یک سری از استثنا هایی برای افرادی که مقیم ارمنستان نیستند، وجود دارد.

به طور کلی شما می توانید با رعایت قوانین موجود در زمینه ثبت نمایندگی یا شرکت  در کشور ارمنستان، با موفقیت نمایندگی محصولات خود را در این کشور تاسیس کنید و بتوانید به تجارت در این کشور بپردازید. به همین منظور رعایت قوانین و در نظر گرفتن نکاتی که در بالا برای شما ذکر کردیم، می تواند این فرایند را برای شما بسیار ساده کند.

۱-  فرهنگ بازرگانی در ارمنستان

در گذشته، فروش محصولات نیازمند داشتن یک نمایندگی و شرکت در کشور مربوطه و در خاک آن کشور بود تا بتوانید امور را مدیریت کنید. اگرچه امروزه برخی از شرکت‌های خارجی توانسته‌اند بدون داشتن یک شبکه محلی در ارمنستان برای خرید و فروش در این کشور به موفقیت برسند، اما هنوز هم داشتن نمایندگی در ارمنستان مهم محسوب می‌شود. اهمیت وجود رابطه مستقیم دو طرف معامله را نباید در فرهنگ بازرگانی و بازاریابی ارمنستان نادیده گرفت.

به طور کلی، در این کشور هنوز از بازاریابی مستقیم استفاده می‌شود و استفاده از اینترنت برای معاملات به گستردگی کشورهای اروپایی، آمریکایی و بعضی کشورهای آسیایی نیست. به همین جهت فرهنگ بازرگانی متفاوتی در این کشور شکل گرفته است که با داشتن یک نمایندگی در ارمنستان بهتر می‌توانید با این فرهنگ آمیخته شوید

 

۲- محل دفتر یا شرکت شما در کشور ارمنستان

برای داشتن یک شریک ارمنی و یا حتی انجام کارهای تجاری به صورت خصوصی و شخصی نیاز است تا در خاک آن کشور نماینده‌ای حضور داشته باشد و شرکت و یا دفتری تحت عنوان نمایندگی آن محصول در ارمنستان تاسیس شود. با اینکه شاید تجارت در ارمنستان یک کار پیچیده و چند مرحله‌ای به نظر رسد اما پیدا کردن مکانی مناسب برای تاسیس نمایندگی در ارمنستان کار سختی نیست زیرا ملک‌های خالی بسیاری با کاربری‌های مختلف در ارمنستان وجود دارد و به دلیل تنوع و رایج بودن ساخت و ساز در این کشور با سختی در این بخش مواجه نمی‌شوید.

توجه داشته باشید که بهتر است شرکت خود در ارمنستان را در پایتخت این کشور تاسیس کنید، چراکه بیشترین فعالیت اقتصادی در آنجا صورت می‌گیرد. درواقع، فروش محصولات، خدمات وارداتی و فعالیت‌های تجاری تا ۸۰% در ایروان، پایتخت ارمنستان، متمرکز است که توسط توزیع‌دهندگان اداره می‌شود.

شرایط ثبت نمایندگی در ارمنستان

 

۳- با تار و پود ارمنستان آمیخته شوید.

داشتن نمایندگی در ارمنستان به این معنی است که شما نمایانگر فرهنگ کشور خود در یک زمینه‌ی بیگانه هستید و به یاد داشته باشید نباید فرهنگ خود را به آن محیط تحمیل کنید، بلکه باید آن محیط را پذیرا باشید. مدیر نمایندگی شما در ارمنستان با تاجران محلی، مشتریان محلی، کانال‌های ارتباطی فروش و حتی شریک‌های ارمنی در ارتباط است، این ارتباط تنها درباره‌ی معاملات اقتصادی نیست، آن شخص باید به خوبی از ریزه‌کاری‌های فرهنگ ارمنستان خبر داشته باشد و تا حد امکان زبان محلی آن‌ها را نیز یاد بگیرد. درست است که زبان انگلیسی را عده‌ای زبان تجارت بین‌المللی می‌دانند اما دانستن زبان آن منطقه باعث موفقیت نماینده شما در کشور ارمنستان می‌شود.

 

۴- تسلط خود بر محصول را افزایش دهید.

نماینده شما در ارمنستان باید به طور کامل بر تمام جنبه‌های محصول تسلط داشته باشد. اینکه بتوانید دربرابر شریک‌های احتمالی یا دیگر آژانس‌های خرید و فروش و حتی مشتریان با اطلاعات زیاد ظاهر شوید، باعث می‌شود اعتماد آن‌ها به محصول افزایش پیدا کند

۵- مطیع قانون باشید.

به یاد داشته باشید تا تاسیس برند و  شرکتتون در کشور نامبرده را به طور کاملا قانونی پیش ببرید. کارمندان شما در نمایندگی باید دارای ویزای معتبر باشند و ملک خود نمایندگی نیز باید از لحاظ قانونی عاری از مشکل باشد. هیچ چیز بدتر از گره‌های قانونی نمی‌تواند به تجارت شما ضربه بزند.

 

۶- با نمونه‌های محصول، دیگران را وسوسه کنید.

شما به عنوان یک تاجر خارجی باید نمونه‌های مرغوبی از محصول خود را در فروشگاه  خود در این کشور داشته باشید تا هر لحظه آمادگی جذب مشتری و یا سرمایه‌گذار احتمالی را داشته باشید

 

۷-  نظارت بر نماینده در ارمنستان را فراموش نکنید.

امکانات ارتباط از راه دور در ارمنستان پیشرفت داشته است اما نه آنطور که انتظار می‌رود. پس لازم است مدیریت نماینده در ارمنستان را به شخص قابل اعتمادی بدهید چراکه شما از راه دور ممکن است کنترل زیادی بر اوضاع نداشته باشید. با فرض اینکه قابل اعتمادترین و با کفایت‌ترین فرد را برای سمت  در کشور ارمنستان انتخاب کرده‌اید، همچنان باید نظارت خود را حفظ کنید.

 

 

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.